تبلیغات


 
 


تعريف بيمه
 
بيمه عقدي است كه طي آن خطر قريب‌الوقوعي كه ممكنست براي دارائي ـ فعاليت يا جان فردي پيش آيد را به شركت بيمه منتقل مي‌كند تا طي آن زيان مادي ناشي از خطر را جبران نمايد.
 
در اين فرآيند فردي كه خطر را منتقل مي‌كند بيمه‌گذار و قبول‌كننده خطر را بيمه‌گر گويند. بيمه‌گذار وجهي را به بيمه‌گر مي‌پردازد كه حق بيمه و موضوعي كه بابت آن عقد بيمه منعقد مي‌گردد موضوع يا مورد بيمه مي‌گويند.
 
 
انواع بیمه
 
بيمه باتوجه به نوع نگاه ما به مبناي قانوني ـ اهداف و مقررات به انواع مختلفي تقسيم‌بندي مي‌شود. در يك تقسيم بندي، بيمه به دو نوع كلي تقسيم مي‌شود:
 
الف -بيمه‌هاي اجتماعي
 
ب -بيمه‌هاي بازرگاني
 
الف ـ بيمه‌هاي اجتماعي يا بيمه‌هاي اجباري به بيمه‌هاي ناشي از قانون نيز معروف هستند كه درمورد كارگران و اقشار كم‌درآمد جامعه صدق پيدا مي‌كند. قانون‌گذار براي اقشاري از جامعه كه از يك سو نيروي توليدي جامعه محسوب مي‌شوند و ازسوي ديگر خود به فكر آينده و معيشت خود نيستند يا براي آينده خود نمي‌توانند برنامه مناسبي داشته باشند، دولت را موظف كرده درجهت حمايت از آنها، بيمه‌هاي اجتماعي را برقرار كرده و اين اقشار را زير چتر اين نوع بيمه‌ها قرار دهد.
 
 
ب ـ بيمه‌هاي بازرگاني به بيمه‌هاي اختياري نيز معروف هستند كه در آن بيمه‌گذار به ميل و اراده خود و به صورت آزادانه نسبت به تهيه انواع پوششهاي آن اقدام مي‌كند. در اين نوع بيمه‌ها تعهد دوطرفه است يعني بيمه‌گر در ازاء دريافت حق بيمه از بيمه‌گذار، تأمين بيمه در اختيار وي قرار مي‌دهد.
 
در بيمه‌هاي بازرگاني محاسبه حق بيمه متناسب با خطر بيمه‌شده تعيين مي‌گردد و كلاً از بيمه‌گذار اخذ مي‌گردد. بيمه‌هاي بازرگاني به انواع مختلفي در طول زمان تقسيم‌بندي شده‌اند كه به فراخور نياز روز و تنوع خطر‌ها به كار گرفته شده‌اند نظير:
 
 ظهور بیمه های اموال نتیجه طبیعی و منطقی نیاز انسان به حصول اطمینان و آرامش فکری در مقابل انواع خطراتی است که اموال او را در زندگی تهدید مینمایند. بر این اساس وظیفه شرکت های بیمه جبران خسارت وارده به بیمه گذاران است.  همراه با تحولات سریع صنعتی و بازرگانی در جهان ، بیمه های اموال ، نیز از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی یافته به نحوی که در دنیای پیشرفته ،بیمه اموال یکی از اولین ابزارها برای آغاز هر نوع حرکت اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود.شرکت بیمه  میهن نیز بنا به فلسفه وجودی بیمه های اموال وظیفه خود را کوشش در جهت حفظ سرمایه های  ملی و خصوصی از طریق توسعه بیمه های اموال می داند و درصدد است که با انتخاب روش ها  و شیوه های نوین در گسترش هرچه بیشتر این خدمت اجتماعی و اقتصادی سهیم باشد.
 
بیمه اتومبیل
 
بيمه بدنه اتومبيل
 
بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث (بیمه شخص ثالث اتومبیل)
 
بيمه سرنشين
 
بیمه آتش سوزی
 
 بيمه‌ نامه با مبلغ بيمه ثابت:
 
بيمه‌نامه اظهارنامه‌اي يا عمومي:
 
FIRST LOSS بيمه‌نامه اولين خسارت يا اولين خطر يا اولين آتش
 
 بيمه‌نامه با ارزش جايگزيني (ارزش نو)
 
 بيمه عدم‌النفع
 
اهم وظايف بيمه‌گذار در صورت وقوع حادثه:
 
 بيمه‌ باربري (حمل و نقل كالا)
 
بيمه‌نامه‌هاي باربري وارداتي
 
بيمه‌نامه‌هاي باربري صادراتي
 
بيمه‌نامه‌هاي باربري داخلي
 
 بیمه هواپیما
 
بيمه بدنه هواپيما
 
بيمه مسئوليت در مقابل مسافر و بار مسافر
 
بيمه مسئوليت در مقابل اشخاص ثالث
 
بیمه بدنه کشتی
 
بيمه براي سفر معين (Voyage Insurance)
 
بيمه براي زمان معين (Time Insurance)
 
 
بیمه های اشخاص مورد بیمه، شخص بیمه شده است و تعهد بیمه گرپرداخت سرمایه ای معین به اشخاصی است که از طرف او تعیین شده اند یعنی بیمه گر با در نظر گرفتن وقایع احتمالی که برای شخص بیمه شده روی میدهد متعهد میگردد که مبلغی را به وی یا افراد منتخب وی پرداخت نماید. 
در بیمه های اشخاص بر خلاف بیمه های اموال بیمه شده می تواند خود را نزد چند شرکت بیمه کند وهر یک از بیمه گران به میزان تعهدی که کرده اند متعهد پرداخت سرمایه بیمه به بیمه شده یا ذینفع هستند.
 
 بیمه های اشخاص شامل انواع زیر است:
 
 1_ بیمه عمر:Life assurance
 
2_ بیمه حوادث اشخاص :Personal accident insurance
 
 3_ بیمه درمان :Health insurance
 
الف) بیمه های تمام خطر مهندسی:
 
نگراني از حوادث ناگهاني و پيش بيني نشده همواره یکی از عوامل مهم بنیادی در رشد و توسعه(امنیت سرمایه) می باشد، ايجاد امنيت خاطر و آرامش روحي، بدون وجود پوششهای بيمه ای تحقق نمی یابد. شركت بيمه میهن با توانائي پذيرش انواع پوششهاي بيمه اي ، تلاش مینماید تا ضمن ايجاد امنيت در سرمايه گذاري ، گامي موثر در ارائه خدمات بیمه ای به بيمه گذاران محترم بخش خصوصي و عمومي بر دارد .
 
 
بیمه های تمام خطر مهندسی شامل انواع زیر است:
 
 بيمه تمام خطر پيمانكاري:Contractor's All Risks (C.A.R.)
 
بيمه تمام خطر نصب: Erection All Risks(E.A.R.)
 
بيمه سازه هاي تكميل شده: Civil Engineering Completed Risks(C.E.C.R.)
 
بيمه تجهيزات و ماشين آلات پيمانكاري: Contractor's Plant & Machinery(C.P.M.)
 
بيمه شكست ماشين آلات: Machinery Breakdown (M.B)
 
بيمه عدم النفع ناشي از شكست ماشين آلات: Machinery Loss of Profit (M.L.O.P.)
 
بيمه تجهيزات الكترونيك: Electronic Equipment (E.E)
 
بيمه بويلر و مخازن تحت فشار: Boiler & Machinery (B.M)
 
 
ب) بیمه های مسئولیت مدنی
 
 بیمه های مسئولیت مدنی شامل انواع زیر است:
 
1) بيمه مسئوليت مدنی كارفرما در قبال كاركنان
 
2) بيمه مسئوليت مدنی عمومي
 
3) بيمه مسئوليت مدنی حرفه اي
 
4) بيمه مسئوليت مدنی قراردادي


دسته بندی: دانستنی ها | بیمه